torstai 6. joulukuuta 2012

6/12/2012 Finlands självständighetsdag

Hej på er!

Först av allt, så om man nu kan önska ett land grattis på födelsedagen, så vill jag önska mitt kära Finland grattis på 95-årsdagen! Dagen till ära har jag varit jättelänge i skolan, varit sur på bussar som inte stannat, sprungit till en annan buss, ätit choklad och pepparkakor med choklad på, tvättat kläder, och snart blir det matlagning! För tillfället kollar jag dessutom på slottsbalen på nätet! Kvalitén är dock lite si och så, emellanåt hackar sändningen, och för tillfället är ljudet borta. Men huvudsaken är väl att alla vackra klänningar syns!

Här har det snöat nu i tre dagar. I tisdags snöade det bara lite, men igår på morgonen så var det helt vitt överallt. Det hade kommit jättemycket snö under natten! Och tydligen var ingen förberedd på det eftersom när jag cyklade till skolan (läs: gick och ledde cykeln och kom till skolan på en timme istället för 20 minuter) var alla vägar oplogade. Hur kul som helst alltså! Jag var i skolan hela dagen sen, och efter skolan blev det en liten och väldigt mysig födelsedagsmiddag hos en klasskompis.

Jag åkte från middagen vid tio, och då var de flesta vägar äntligen någorlunda plogade (det fanns alltså bara ca tio centimeter snö...), så man skulle nästan ha kunnat cykla, MEN då hade mitt bakdäck frusit fast. Eller det var en massa snö och is mellan däcket och stänkskärmen som jag försökte skrapa bort med nyckeln, men det gick inte så bra, så jag var tvungen att SLÄPA min cykel största delen av vägen. Alltså jag ville bara sätta mig ner i snön och gråta och skrika och svära. Det sistnämnda gjorde jag faktiskt, men det hjälpte inte så mycket. Jag var trots allt tvungen att släpa cykeln efter mig. Och det har aldrig hänt mig i Finland där jag cyklat i -20 grader utan några som helst problem (typ)! Så idag blev det att åka buss till skolan.

Ett par bilder på hur det såg ut igårkväll efter att det snöat hela dagen, och natten och dagen innan också...

Nu ska jag gå och sätta min tvätt i torktumlaren och sen blir det matlagning. Det blir någonting med köttfärs och makaroni... Det finns inte så många recept kvar med de två ingredienserna, men jag ska försöka komma på någonting! 

Svenskarna ska ha en trevlig torsdagkväll och till finländarna önskar jag fortsatt trevlig självständighetsdag!

    Laura


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti