maanantai 14. tammikuuta 2013

14/1/2013 Karelska piroger och Mamma Mia

Hejsan!

Jag skrev ju igår att jag antagligen kommer att chilla nästan hela veckan, så idag har jag fortsatt med att bara ta det lugnt. Men jag har inte tagit det lika lugnt som jag gjorde igår, idag har jag nämligen bakat karelska piroger för första gången i mitt liv. Karelska piroger stod på min "5-saker-som-jag-ska-äta-hemhemma-lista" och jag hade tänkt att vi då skulle köpa Fazers karelska piroger (jättegoda) men då kom mamma med idén att jag ska baka dem själv (med hennes hjälp) så att jag kanske kan baka dem i Sverige också någongång.

Så dagen började alltså med frukost, sedan koka risgrynsgröt till pirogerna, sedan göra degen till pirogerna och efter det så lade jag mig än en gång i soffan för att kolla på Mamma Mia som pappa bandat in någongång. Och den är alltid lika bra! Lite efter att filmen tagit slut så kom mamma hem och då började vi kavla och fylla pirogerna, sedan satte vi dem i ungen en liten stund och sen blev de klara. Och nu väntar de under en kökshandduk på att bli uppätna! Men jag har redan tjuvsmakat lite, och det är så himla goda! Och fylliga, det kom lite väl mycket risgrynsgröt i dem...


På den övre bilden väntar pirogerna på att sättas in i ugnen.
På den nedre bilden har de precis tagits ur ugnen och doppats i en smör-vatten-lösning.

Nu ska jag bara vänta på att den delen av familjen som inte är hemma för tillfället ska komma hem, och sedan blir det att hugga i pirogerna. Under tiden får det bli en liten tupplur så att jag säkert inte somnar inatt... Ha det gött!

      Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti